
Matas ble grunnlagt i 1949 som en kjede av selvstendige apotek og er i dag Danmarks største detaljkonsern innenfor skjønnhet, helse og velvære. Matas-konsernet har hovedkontor i Allerød i Danmark og er børsnotert på Nasdaq OMX i København siden 2013. Konsernet har drøyt 2500 ansatte, 260 fysiske butikker over hele Danmark, samt en rekke nettbutikker.
2023
Matas utvider med nettbutikker i Sverige og Norge – henholdsvis matas.se og matas.no
2019
Matas kjøper Kosmolet A/S, som står bak det suksessrike danske sminkemerket Nilens Jord. Nilens Jord er det mest etterspurte sminkemerket i Matas og er kjent for sin allergivennlige og naturlige profil.
I mai viser årsregnskapet for 2018/19 at nettomsetningen nå utgjør 7 % av den totale omsetningen. Totalt har matas.dk vokst med mer enn 50 % – den høyeste vekstraten noensinne.
Matas er den detaljkjeden i Danmark som tilbyr flest svanemerkede egne varer innenfor personlig pleie. Konsernet har økt antallet egne varer med Svanemerket til i alt 200.
Ved utgangen av mars har Matas 110 produkter merket med Den Blå Krans, en økning fra 92 siden slutten av mars 2018.
2018
Alle Matas-butikker er samlet i børsselskapet, og det finnes ingen ikke flere privateide butikker.
Serien Plaisir Young Skin blir hedret som Årets Serie 2018 ved Danish Beauty Awards.
I mai presenterer Matas sin nye virksomhetsstrategi for de neste fem årene – «Et fornyet Matas», og iverksetter dermed det største investeringsprogrammet i Matas-historien. I løpet av de neste fem årene investerer Matas 600 millioner kroner i netthandel og i butikker.
Samtidig offentliggjøres det nye konseptet «Matas Natur» med økt satsing på grønne produkter, moderne helsekost og naturlig skjønnhet, blant annet med to Matas Natur konseptbutikker som åpner i høst.
Årsregnskapet for 2017/18 offentliggjøres i mai og viser at nettomsetningen utgjør 4 % av den samlede omsetningen.
Matas kjøper selskapet Firtal Group, som eier helsebixen.dk, made4men.dk, samt en rekke andre nettbutikker.
Matas lanserer som de første i Danmark et sminkeprodukt (en BB-cream) med Den Blå Krans fra Astma-Allergi Danmark. Blå Krans gir allergikere et merke å navigere etter for å redusere risikoen for allergi.
2017
Matas kunngjør i november at den banebrytende samarbeidsmodellen med en apoteker utvides det kommende året, ved at Skive Løve Apotek vil åpne et filialapotek i Matas i Viborg. Det skjer som følge av den vellykkede testen i Sønderborg.
I forbindelse med styrets ansettelse av ny administrerende direktør i november blir det offentliggjort at det skal frigjøres ressurser til satsing på økt digitalisering. Det skjer blant annet ved å legge ned StyleBox-kjeden.
Årsregnskapet for 2016/17 offentliggjøres i mai 2017 og viser at nettomsetningen utgjør 3 % av den totale omsetningen.
2016
Nye butikkonsepter blir introdusert.
Matas åpner sine to første butikker etter butikkonsept 2020 i Field's og Bruuns Galleri. Butikkene kombinerer moderne design med funksjonell innredning i et inspirerende opplevelsesunivers innenfor helse og skjønnhet, integrert med Matas’ nettmedier.
Matas i Sønderborg åpner med shop-i-shop-apotek. Det er første gang i Danmark at Matas og et apotek er under samme tak, og dermed får innbyggerne enkel tilgang til reseptbelagte legemidler og apotekfaglig personale.Det lokale apoteket, Sønderborg Løve Apotek, samarbeider med Matas om dette historiske initiativet.
Club Matas App runder 500 000 brukere.
Varemerket My Moments lanseres.
2015
3 av 4 kvinner mellom 18 og 60 år er nå medlemmer av Club Matas.
2013
Matas introduserer det nye stylingkonseptet StyleBox by Matas med åpningen av den første butikken i Lyngby Storcenter. I StyleBox samles hårpleie, makeup og negler under samme tak med både behandlinger (frisørsalong) og salg av produkter.
Det er siden den gang åpnet tilsvarende butikker i Field's, Kolding Storcenter, Frederiksberg Centret, Bruuns Galleri, og som shop-i-shop i Matas, Esbjerg.
Den 28. juni blir Matas børsnotert på Fondsbørsen (Nasdaq OMX Copenhagen). Børsnoteringen omfatter et delvis salg av eksisterende aksjer fra selskapets to storaksjonærer. Selskapet ønsker nå rundt 12 000 nye aksjonærer velkommen.
2012
Ordningen med utlevering av reseptbelagte legemidler i Matas utvides til i alt 50 butikker over hele landet.
Med utgangspunkt i Matas-kundeklubben, Club Matas med mer enn 1 million medlemmer, utvikler Matas et nytt lojalitetskonsept for de sterkeste B2C-selskapene i Danmark. Konseptet lanseres under navnet ClubM.
Ny og oppdatert matas.dk blir lansert.
Matas' Babypleieserie, alle Matas' uparfymerte SolStriber og Matas Naturs uparfymerte serie er tildelt Astma-Allergi Danmarks blå krans. Det betyr at innholdsstoffene i produktene må godkjennes. Kravet er bl.a. ingen bruk av parfyme eller kjente allergifremkallende stoffer.
2011
Matas innleder et historisk samarbeid med en apoteker fra Uldum om medisinutlevering i først tre Matas-butikker og deretter i ytterligere 10 butikker.
2010
Matas åpner høsten 2010 sin nye kundeklubb Club Matas, som allerede ved årsskiftet har oppnådd et medlemstall på 400 000.
2009
Matas-kjeden fyller 60 år.
Matas lanserer nettstedet Matas.dk.
2007
Og 28. februar går Matas over til en ny eierstruktur. Størstedelen av butikkene inngår nå i en kapitalkjede der CVC Capital Partners har aksjemajoriteten.
De privateide butikkene samarbeider fortsatt med Matas A/S om levering av Stribe-varer og felles kampanjer.
2006
Kjeden har nå 292 butikker.
En ny generasjon av Striber ser dagens lys. Striber er nå helt i front når det gjelder kvalitet, helse og miljø.
Matas-kjedens aksjonærer mottar kjøpstilbud bl.a. fra kapitalfondet CVC Capital Partners. Et klart flertall beslutter i juni å endre Matas' vedtekter, slik at det kan etableres en ny eierstruktur.
2005
Det nye konseptet Matas MediCare ble introdusert. Den nye banebrytende avdelingen tilbyr et stort sortiment innenfor dermokosmetisk hudpleie, reseptfrie legemidler, sykepleie samt veterinærlegemidler.
1995
Miljøet spiller en stor rolle hos Matas. Det landsdekkende Matas Retursystem ble iverksatt, og Matas blir dermed den første kjeden i Danmark som tar emballasje i retur og sikrer gjenvinning.
De to første Matas-produktene ble svanemerket. Siden den gang har det kommet flere, slik at Matas i dag tilbyr over 200 svanemerkede egenvarer.
1993
Matas Plaisir-merket ble lansert.
1991
Matas Natur-merket blir lansert.
1989
Matas A/S hadde 40-årsjubileum, som blir feiret på best tenkelig måte med hele tre anerkjennelser: Kjeden blir kåret til den mest «excellente» detaljkjeden og mottar samtidig både MMM-prisen og Årets Gullkorn for den beste ukebladsannonsen.
1980
Matas lanserte den velkjente blå og hvite logoen.
1974
Vital Shoppen ble introdusert som et resultat av helsekostbølgen som skyllet inn over Europa. Det var nå rett under 200 Matas-butikker.
1967
Striber ble utviklet, og de første flaskevarene med striper så dagens lys. Blant annet med skintonic, ansiktsvann og fuktighetskrem.
Matas Baby-merket ble lansert.
Det selskapet inkluderte nå over 150 apotek.
1957
Matas får tillatelse til å selge vitaminer.
1956
Matas A/S presenterte sin første Matas-logo, og året etter ble det inngått et samarbeid med Steins Laboratorium, samt etablert grunnleggende regler for alle Matas produkter.
Et par år senere kom den første Matas-avisen ut i 700 000 eksemplarer, et opplag som var 4 ½ ganger større enn den største avisen i landet.
1949
En liten gruppe apotek fant ut at de kunne få mengderabatt hvis de foretok felles innkjøp. Etter hvert kom stadig flere apotek med i dette innkjøpssamarbeidet, og i november 1949 ble Matas A/S opprettet: MATerialisternes AktieSelskab.
Samarbeidet ble en enorm suksess. Det første året solgte Matas A/S for 537 000 kr, men måtte likevel notere et underskudd på 24,50 kr – det første og eneste underskuddet i selskapets historie.
Allerede året etter besto selskapet av 60 butikker, og den landsdekkende strukturen var et faktum.