Gjelder fra 1. november 2022. Disse kjøpsvilkårene gjelder når du handler på matas.no («nettstedet vårt»)
Generelle opplysninger
Matas Operations A/S («Matas»)
CVR-nummer 27528430
Rørmosevej 1,
DK-3450 Allerød
Danmark
Skriv til kundeservice her
Telefon: 22 11 22 10
Matas er underlagt momsregler og er registrert hos Erhvervsstyrelsen i Danmark.
Bestilling
Bestilling via nettstedet vårt innebærer ikke at det inngås en juridisk bindende avtale. Matas har derfor muligheten til å kansellere ordren din som følge av trykkfeil, tekniske problemer, leveringssvikt og lignende situasjoner. Bindende ordrebekreftelse/faktura sendes først når vi har sendt varene du har bestilt. Når du har lagt inn en bestilling via nettstedet vårt, vil systemet automatisk sende deg en e-post som viser hvilke varer du har bestilt. Dette er kun en elektronisk kvittering for mottak av bestillingen din. Du må være oppmerksom på at det automatiske svaret (via e-post) ikke er en juridisk bindende ordrebekreftelse på at det er inngått en avtale. Avtalen er først bindende når du har mottatt en e-post fra Matas med informasjon om at vi har sendt varen. Det trekkes ikke penger fra betalingsmiddelet ditt før du har mottatt en bekreftelse og varen er sendt. Matas beholder en kopi av avtalen, som utleveres på forespørsel.
Toll og mva
Det tilkommer ingen ekstra toll eller mva. Prisen du betaler er den som står under produktet du bestiller. Det eneste som kan tilkomme er frakt på ordrer under 399 kr. De eksakte fraktkostnadene beregnes i hvert enkelt tilfelle.
Betaling
På matas.no kan du betale med Visa, Mastercard, Visa Electron, Vipps, ApplePay og Google Pay og Klarna. Når du aksepterer ditt kjøp hos oss godkjenner du våre kjøpsvilkår. Velger du betalingsløsning via Klarna, godtar du også Klarnas kjøpsvilkår. Matas.no krever ikke gebyr på betalingskort. I forbindelse med betalingstransaksjoner, vil betalingsinformasjonen din lagres inntil de enkelte betalingstransaksjonene har gått igjennom. Dine betalings- og kortopplysninger lagres hos Matas' valgte PCI (Payment Card Industry – Data Security Standard) sertifiserte samarbeidspartner. Opplysningene oppbevares derfor i et sikkert PCI-sertifisert miljø som oppfyller internasjonale sikkerhetsstandarder inntil transaksjonene er gjennomført. Ved bruk av betalingskort på matas.no, er det kun Matas' PCI-sertifiserte samarbeidspartner – og ikke Matas – som har tilgang til kortopplysningene dine. Behandling av kortopplysninger er derfor kun en sak mellom deg og Matas' PCI-sertifiserte samarbeidspartner, selv om dette skjer mens du benytter matas.no.
Levering:
Vi tilbyr følgende leveringsmetoder: Bring pakkebutikk, Bring hjemlevering, HeltHjem pakkebutikk og helt Hjem hjemlevering. Forventet leveringstid kan variere i perioder med høy belastning, for eksempel etter Black Friday. Du kan se forventet leveringstid under den aktuelle varen. Ordrer som inneholder bestillingsvarer vil i utgangspunktet ha lengre leveringstid. Bestilte produkter sendes i utgangspunktet samlet – de blir ikke etterlevert. Matas har ansvaret for varene frem til du har mottatt dem.
Vilkår ved kjøp av bestillingsvarer på matas.no
Noen av produktene vi selger på matas.no er bestillingsvarer. Det framgår av informasjonen om varen hvis det er en bestillingsvare. Avtaler om kjøp av bestillingsvarer på matas.no er først bindende når du har mottatt en endelig ordrebekreftelse fra Matas. Det betyr at når du velger å legge en bestillingsvare i handlekurven og deretter betaler, så er kjøpsavtalen først inngått når du har mottatt en e-post fra Matas med en bekreftelse på at vi kan levere varen til deg. Det trekkes ikke penger fra betalingsmiddelet ditt før du har mottatt en bekreftelse og varen er sendt.
Mengdebegrensning og forbud mot kjøp for planlagt videresalg
Matas har mengdebegrensning per ordre på utvalgte varer for å hindre at kjøp på matas.no skjer med tanke på planlagt videresalg. For varer som er underlagt mengdebegrensning, vil det ikke være mulig å bestille flere enn maks antall som vises på skjermen når ordren legges inn. Hvis Matas vurderer at en kunde har forsøkt å omgå Matas' regler for mengdebegrensning eller generelt kjøper med tanke på planlagt videresalg, forbeholder Matas seg retten til å annullere en eller flere av disse ordrene uten at kunden kan rette noe krav mot Matas for dette.
Angrerett
Du har 30 dagers angrerett når du handler hos oss.
Angrefristen utløper 30 dager etter den dagen du;
- Mottar varen
- Får den siste varen i fysisk besittelse når det dreier seg om en avtale om flere forskjellige varer som er bestilt i en og samme ordre og som leveres enkeltvis.
- Mottar det siste partiet eller den siste delen i fysisk besittelse når det dreier seg om en avtale om levering av en vare som består av flere partier eller deler.
Du kan ikke angre bare ved å nekte å motta varen uten samtidig å gi oss en klar beskjed om dette
Retur
Vi betaler returfrakten hvis du ønsker å returnere ett eller flere produkter. Du må bare varsle oss innen 30 dager om at du angrer på kjøpet og ønsker å returnere bestillingen. Slik starter du returprosessen:
- Fyll ut skjemaet her. Du må oppgi bestillingsnummeret ditt, angi hvilke produkter du ønsker å returnere og årsaken til hvorfor du ønsker å returnere dem.
- Vi sender en e-post med en returetikett. Du mottar en returetikett fra Bring som du kan feste på pakken du ønsker å returnere.
- Skriv ut returetikett og fest den på pakken. Skriv ut etiketten og sett den på pakken. Dekk alltid til den eksisterende etiketten.
- Lever pakken i et av Brings hentesteder. Husk å få en kvittering for innlevering av pakken.
- Pengene dine refunderes. Ved mottak av returpakken din, blir den gjennomgått og vi refunderer pengene så raskt som mulig, så lenge du oppfyller forutsetningene for retur. Det kan gå opp til 3 uker før pengene er synlige på din konto.
Du kan også velge å bruke vårt standard angreskjema, som du finner nederst i disse vilkårene.
Forutsetninger for retur:
- Varen er uskadet og ubrukt.
- Varen ligger i original emballasje.
- Alle deler av en vare skal returneres ved bytte. Hvis det f.eks. fulgte en sminkefjerner med en maskara uten at dette kostet noe ekstra, skal begge deler returneres.
- Varen returneres senest 30 dager etter den dagen du mottar ordren ved kjøp på matas.no.
Ved retur er du selv ansvarlig for at varen er forsvarlig pakket inn. Du bærer selv risikoen for pakken/varene frem til vi mottar den. Ta derfor vare på postkvitteringen samt ev. sporingsnummer. Hvis du returnerer pakken uten å kontakte oss på forhånd og uten å bruke returetiketten vår, må du selv betale returkostnadene. Pakken skal sendes til: Matas, Kromosevej 7, DK-3050 Humlebæk, Danmark. Vi anbefaler derfor at du følger anvisningene ovenfor.
Varer uten angrerett
Følgende varetyper er uten angrerett:
- Levering av varer som må antas å bli forringet eller som foreldes raskt
Du mister angreretten hvis:
- Du bryter forseglingen på varer som av helse- eller hygienemessige årsaker ikke er egnet til retur. For eksempel matvarer, helsekostprodukter, kosmetikk osv. Begrepet «forsegling» omfatter også spesialemballasje som beskytter varen og tjener som sikkerhet for at varen ikke har vært åpnet.
Varens tilstand når du sender den i retur
Du er ansvarlig for en eventuell forringelse av varens verdi som skyldes annen håndtering enn det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og den måten den fungerer på. Varer uten forsegling som er prøvd utover det som er beskrevet ovenfor, betraktes som brukt, noe som betyr at hvis du angrer på kjøpet, får du bare en del eller ikke noe av kjøpesummen tilbake, avhengig av varens handelsmessige verdi.
Tilbakebetaling av kjøpesummen og retur av varen
Hvis du angrer på kjøpet og oppfyller kriteriene nevnt ovenfor, får du selvfølgelig tilbake det beløpet du har betalt til oss, inkludert eventuelle leveringskostnader. Dette gjelder imidlertid ikke i følgende tilfeller:
- Hvis du har kjøpt flere varer i en bestilling og bare angrer en del av kjøpet, refunderer vi ikke leveringskostnadene.
- Hvis du har valgt en leveringsmetode som er dyrere enn den rimeligste leveringsmetoden vi tilbyr, refunderes ikke differansen.
Ved en verdiforringelse som du er ansvarlig for, trekkes dette fra kjøpesummen. Ved retur av den kjøpte varen i forbindelse med bruk av angreretten, må du selv betale utgiftene for dette. Vi refunderer betalingen din uten unødig forsinkelse og senest 14 dager etter, at vi har mottatt dokumentasjon på at varen er sendt. Vi gjennomfører en slik tilbakebetaling med samme betalingsmiddel som du benyttet for den opprinnelige transaksjonen, med mindre vi uttrykkelig har avtalt noe annet. Vi kan holde tilbake tilbakebetalingen til vi har mottatt varen i retur, med mindre du innen da har fremlagt dokumentasjon på at du har returnert den.
Reklamasjonsrett
Kjøpsloven gjelder for varekjøp og forbrukerkjøpsloven gjelder, om du er en forbruker. Du har krav på at varen skal være kontraktsmessig. Du kan ha flere rettigheter etter disse lovene, dersom en vare er mangelfull eller leveransen er forsinket. Når du handler på matas.no, har du selvfølgelig 24 måneders reklamasjonsrett hvis varen har mangler. Det betyr at du i utgangspunktet kan få varen reparert, byttet, pengene tilbake eller avslag i prisen, avhengig av den konkrete situasjonen. Det er selvfølgelig et krav at reklamasjonen er berettiget og at mangelen ikke har oppstått som følge av feil bruk av produktet eller annen skadevoldende atferd. Dersom varen eller deler av den ved normal bruk er ment å vare vesentlig lenger, er reklamasjonsretten fem år.
Hvordan reklamerer jeg?
Hvis du ønsker å reklamere på et produkt, kan du kontakte [email protected]. Hvis reklamasjonen godkjennes, sender vi deg en returetikett slik at du kan returnere produktet uten omkostninger for deg. Du må reklamere innenfor «rimelig tid» etter at du har oppdaget mangelen ved varen. Hvis du reklamerer innen to måneder etter at mangelen er oppdaget, vil reklamasjonen alltid være innen rimelig tid.
Varen sendes i retur til:
Matas Webshop
Kromosevej 7
DK-3050 Humlebæk
Danmark
Spesielt om klokker:
Reklamasjonsretten forutsetter normal bruk av klokka og dekker ikke bruks- eller slitasjeskader på rem og glass samt batteriskift.
Bytteservice
Hvis du ønsker å bytte en vare som er kjøpt på matas.no bes du sende varen i retur jf. returprosessen via matas.no/retur.
Personvernerklæring
For å inngå en avtale med oss og handle på matas.no, trenger vi følgende opplysninger om deg:
Navn
Adresse
Telefonnummer
E-postadresse
Leveringsønske
Betalingsmåte
Informasjon om IP-adressen kjøpet er gjort fra
Informasjon om hva du har kjøpt og eventuelt returnert
Vi behandler personopplysningene dine med det formål å levere varen til deg og for å behandle henvendelser vedrørende kjøpet ditt. Behandlingen skjer i samsvar med vår Personvernerklæring for Matas. Her kan du lese mer om hvordan dine opplysninger behandles, når de slettes og hvilke rettigheter du har som registrert.
Klageadgang
Hvis du ønsker å klage på kjøpet, kan du kontakte vår kundeservice på 22 11 22 10 eller [email protected].
Du kan også henvende deg til Forbrukertilsynet, besøksadresse: Porselensvegen 32, 3920 Porsgrunn og e-postadresse: [email protected]. Les mer her: https://www.forbrukertilsynet.no/har-du-en-klage/finn-ut-om-du-har-grunn-til-a-klage.
EU-kommisjonens klageportal på nettet kan også brukes ved innlevering av en klage. Dette er spesielt relevant hvis du er en forbruker som bor i et annet EU-land. Du kan sende en klage her - http://ec.europa.eu/odr. Ved innsendelse av klage, må du oppgi vår e-postadresse: [email protected].
Forbehold og ansvarsfraskrivelse
Matas Webshop tar forbehold om eventuelle avgiftsendringer, pris- og korrekturfeil, tekniske feil, utsolgte varer og force majeure, herunder arbeidskonflikt og mangler ved eller forsinkelse av leveranser fra underleverandører.
Standard angreskjema
